Musel
jsem zpátky k rudným zásobníkům. Měl jsem tam "rozdělanou práci" - tedy
vyhlédnuté místo i materiál. Okolnosti hrály proti mně - foukal
nárazový vítr, byla docela kosa a kolem rozčilý provoz. Přepnul jsem se
ale do stavu "ignoruj" a začal stavět na obrovském kovovém doutníku se
zpřeráženými chapadly svůj balanc z cihel.
Ten nápis tam nahoře cosi "s Leninem a Stalinem vpřed k vítězství", ten není z budovatelských časů, kdy se zde tavili železo i člověk, ale až z roku 1993 z natáčení filmu "Stalingrad". Zřejmě kvalitní barva - drží už skoro čtvrt století. Za tu dobu nahoře na rudišti vyrostly stromy...
Ani jsem
se nepokochal a vítr udeřil tak silně, že to s kovovým zaduněním
sletělo. Vyhlídnul jsem si ještě jedno chapadlo, posbíral kusy rozbitých
cihel a začal nanovo. Tentokrát
to bylo jen tak halabala, nebyl moc velký výběr materiálu a přece jen
stavět z těch cihel není nic moc. Za chvíli jsem měl prsty odřené jako
ze stavby domu.Trochu jsem se
potrápil se stabilitou celého dílka, protože to stálo na té kovové rouře
a jak už bylo těch cihel hodně, už to moc nechtělo držet a docela
snadno se to převracelo.
Ale stálo to za to. Když jsem se nahoře trochu rozkoukal a setřásl strach z děsivých průhledů do hluboké tmy zásobníků, našel jsem pár kusů betonu a bůhvíčeho a dal si takovej nervózní balanc...
Ještě trocha infohistorie:
"Objekt nového rudiště byl dokončen v roce 1949. Mohutná železobetonová stavba sloužila k ukládání železné rudy před zavážkou do vysoké pece. Zásobníky se plnily přímo z vagónů. Vlak táhnoucí až 18 těchto vagónů se přes železniční vlečku dostal na estakádu, stočil se o 180 a z východního čela rudiště vjel ve výšce přes 13 metrů nad terénem přímo do objektu. Po železniční estakádě zajížděly nákladní vlaky s rudou nad bunkry, kde byly vysypány.
Ve spodní části zásobníků, které se nacházejí pod úrovní železáren, se ruda podle množství sypala do připravených kruhových nádob. Odtud byly nádoby vyzvednuty výtahem a po ocelové mostní konstrukci dopraveny nad kychtu vysoké pece. Konstrukce vysokých pecí s výtahy rudiště nabízely skutečně monstrózní pohled. Ocelové mosty ještě jednou převyšovaly současnou hmotu zásobníků. V roce 1947 byly do Kladna dovezeny první vagóny sovětské rudy z dolu v Krivém Rogu po roce 1950 už tvoří většinu rudné vsázky. Těžba v Nučicích byla ukončena v roce 1964." Zdroj: http://kladnokonev.blogspot.cz
Žádné komentáře:
Okomentovat