čtvrtek 28. dubna 2016

STRAŠIDELNÁ CESTA DO POLDOVKY

Musel jsem zpátky k rudným zásobníkům. Měl jsem tam "rozdělanou práci" - tedy vyhlédnuté místo i materiál. Okolnosti hrály proti mně  - foukal nárazový vítr, byla docela kosa a kolem rozčilý provoz. Přepnul jsem se ale do stavu "ignoruj" a začal stavět na obrovském kovovém doutníku se zpřeráženými chapadly svůj balanc z cihel. 


Ale stálo to za to. Když jsem se nahoře trochu rozkoukal a setřásl strach z děsivých průhledů do hluboké tmy zásobníků, našel jsem pár kusů betonu a bůhvíčeho a dal si takovej nervózní balanc...



Ještě trocha infohistorie:
 
"Objekt nového rudiště byl dokončen v roce 1949. Mohutná železobetonová stavba sloužila k ukládání železné rudy před zavážkou do vysoké pece. Zásobníky se plnily přímo z vagónů. Vlak táhnoucí až 18 těchto vagónů se přes železniční vlečku dostal na estakádu, stočil se o 180 a z východního čela rudiště vjel ve výšce přes 13 metrů nad terénem přímo do objektu. Po železniční estakádě zajížděly nákladní vlaky s rudou nad bunkry, kde byly vysypány. 

Ve spodní části zásobníků, které se nacházejí pod úrovní železáren, se ruda podle množství sypala do připravených kruhových nádob. Odtud byly nádoby vyzvednuty výtahem a po ocelové mostní konstrukci dopraveny nad kychtu vysoké pece. Konstrukce vysokých pecí s výtahy rudiště nabízely skutečně monstrózní pohled. Ocelové mosty ještě jednou převyšovaly současnou hmotu zásobníků. V roce 1947 byly do Kladna dovezeny první vagóny sovětské rudy z dolu v Krivém Rogu po roce 1950 už tvoří většinu rudné vsázky. Těžba v Nučicích byla ukončena v roce 1964."     Zdroj: http://kladnokonev.blogspot.cz

Žádné komentáře:

Okomentovat