čtvrtek 14. dubna 2016

ŽIDOVSKÝ HŘBITOV HOSTOUŇ

Jsou to vlastně hřbitovy dva. Jeden, ten nový, je na samotném konci Hostouně. Ten druhý, starý, to je opravdový skvost, asi tři sta metrů od obce, v místě, kde by člověk nic takového nečekal.
Když jsem vešel na nový, kde se začalo pohřbívat v roce 1848, nejdřív jsem si říkal - nic moc. S každým metrem jsem ale šel do minulosti. Dál už jsou staré náhrobky coby vyviklané zuby času obtažené břečťanem. Paráda. Někde tady odpočívají i příbuzní Oty Pavla. Došel jsem až nakonec, k rozbořené hřbitovní zídce a řekl si, že tady snad žádnou pietu nenaruším. Místo hezké, ale byl jsem hodně nervózní, že mě někdo vyhmátne a bude se vyptávat. Domy jsou tady blízko a ozývaly se hlasy. Navíc občas dorážel vítr jak hlídací pes na nezvaného hosta. Takže když jsem to poprvé dal, než jsem vytáhl foťák, zase to bylo dole. Naštěstí už jsem měl ten grif, netrvalo to dlouho a napotřetí  to vydrželo.
Celou dobu jsem se ale těšil na ten starý hřbitov. Patrně nejkratší cesta k němu byla označkována jako soukromá, tak jsem raději vystoupal na pole, šel chvíli podél něj k remízku a když jsem zahlédl první náhrobky, stezičkou jsem to pustil zprudka dolů. Opuštěné místo, charismatický poklad tam, kde bych ho teda nikdy nečekal. Čtyřicítka židovských náhrobků, klasicky s kamínky nahoře, ten nejstarší z roku 1786. 

Dal jsem hned několik nerušených balanců, v tom prostředí vypadaly opravdu kouzelně. Zapadlo slunce, kapky deště se střídaly s listím...všechno patřilo do té chvíle.


Žádné komentáře:

Okomentovat